fredag, juli 29, 2005

travel running update and swedish classic question

An important part of my travels is exploring the environment on foot...running feet :-)

I just came back from Greece two weeks ago, but was able to get in some really great runs there. My travel companion and I had to run in the mornings due to heat. The first day I made the mistake of trying to run in the evenings as I do here, but it was just too warm and I ended up waiting until the next morning. We began on the sandy boardwalk and continued up a few large peaks, and ended by running through the village we were staying in. If I were to guess, I would imagine that it was somewhere between 10 and 12k. Running there was a great way to really get myself back into regular running. I even ran (although only 5k) with my almost 5 year old twins in the jogging wagon today. It actually went pretty well and just reconfirms that the strides I made in Greece were really made a difference.

So now the big question. For those of us that are going to attempt the Swedish classic in the coming year, how are you planning on training? I was thinking of training as if I were training for a triathlon and adding a lot of skiing. I know that my weakest event by far will be the swimming, so there will be a lot of concentration on that as well. Also, since I am a ‘motions’ runner rather than any type of elite athlete, I will probably end up doing two workouts most days to fit in all the different things that the tri takes. How about you guys???

torsdag, juli 28, 2005

Midnattsloppet

Tänker någon springa Midnattsloppet på Södermalm i Stockholm? Sista anmälningsdag den 31/7.

fredag, juli 22, 2005

Andreas Falk

Andreas Falk avser att springa 80 mil på 6 dagar. Se reportaget på TV4 .

Andreas är ännu inte medlem i Blogg IF.

Klubbträning

En liten tapper skara samlades inför den gemensamma träningen vid Hellasgården utanför Stockholm. Ett bra pass på 10km och en hel del utbyte av träningsfilosofi och kosttips blev det.

Nu lyfts blicken mot nästa klubbträning inom Stockholmssektionen. Lidingö och Ågesta har nämnts. Fler förslag är välkomna. Kanske Charlie bjuder in till en Riddarfjärdsrunda med efterföljande hallonsaft.

onsdag, juli 20, 2005

Hellasgården torsdagen 21 juli

Jag tänkte springa milspåret ute på Hellasgården på torsdag kväll och det vore roligt om fler hakade på. Om man inte har bil eller cykel finns det bussförbindelser med Slussen och hållplatsen ligger precis vid starten. Om vädret är najs finns en badsjö alldeles brevid där man skulle kunna ta sig ett dopp efteråt.

Vad sägs? :)

Edit: Lyfter denna så att den inte göms under mina backäventyr, om någon mer skulle vilja vara med. /Bosse.

Johannelundstoppen

Just efter att jag publicerat kortet nedan, begav jag mig iväg på mindre alternativ backträning på Johannelundstoppen . Jag orkar inte ända upp, springer drygt hälften och går resten. Varje stigning tar 1:30 - 1:45 och målet är att ha tagit mig upp för kullen 100 gånger innan Lidingöloppet. Ett annat mål är att kunna springa 5 gånger ända upp till toppen utan att gå.

Just denna kväll blev det 5 gånger. Totalt har jag gjort 19 vändor. Ska jag hinna till hundra i tid? A true cliffhanger...

tisdag, juli 19, 2005

Alternativ Backträning

fredag, juli 15, 2005

17 km i sommarkvällen

Just tillbaks efter 17 kilometer i denna fantastiska sommarkväll. Känner mig nästan lite hög efter att hittat det där härliga flytet, benen bara rullade på i lugn takt och jag kunde bara följa med. Finns det ngt bättre än ett långpass en sådan sommarkväll??!!
Några fler som var ut just ikväll??

måndag, juli 11, 2005

Vätskeparadoxen

Det var varmt på Lidingörundan i helgen. Hade nog för lite vätska med. Då började jag fundera på alla råd om sportdryck vs. vanligt vatten. Det brukar ju sägas att man ska prova med sportdryck innan man springer ett lopp för att se om magen tål det. Annars går det lika bra med vanligt vatten. (Senast Kjell-Erik Ståhl i samband med Stockholm Marathon.)

Det är det här som jag inte förstår. Om det går lika bra med vanligt vatten, varför finns då sportdryck? Och all energi som man trycker i sig med energidrycken, visst måste den ge en extra kick när man springer?

Själv blandar jag ihop vatten med dextrosol och lite salt, en hyfsat billig energidryck.

Löparbloggar

En ny blogg om löpning, Löpbloggen , har sett dagens ljus.

A matter o f time

Sprang ute på Lidingö igen. That's called obsession. Men fick en riktigt fin dag, sprang 16k utan att gå. Sedan gick jag nästa hela vägen upp till 20k som var målet för dagens övning, men ändå! Kom för första gången in i flytet i terränglöpningen. Kommer tyvärr inte ihåg mellantiderna, inte ens vad jag hade vid 16k. Vilket osökt leder mig in på dagens fråga:

Finns det tidtagarur (typ armbandsur) som kan lagra fler än en mellantid, t.ex. 10 stycken?

fredag, juli 08, 2005

Mesig

Man känner sig lite mesig när man läser om Björn Suneson.

Han sprang 157 mil på en månad. Själv springer jag ungefär 25 mil. Om året..

torsdag, juli 07, 2005

Löpartröjor

Någon som har tips på bra löpartröjor. Springer mest i vanliga t-shirts, men dom är inte speciellt bra vid längre distanser.

onsdag, juli 06, 2005

Äntligen träningsvärk!

I torsdags tog jag mig äntligen ut i träningsspåret igen, inspirerad av det som hände i Stockholm.

12.2 km blev det då (jag springer "alltid" på bilväg för att kunna mäta sträckan efteråt) och tiden blev hyggliga 1.18.37 timmar. Detta träningspass skrev jag om på min egen blogg Klocklös. (Läs här)

Nog för att jag spelar fotboll en-två timmar i veckan men när träningsvärken aldrig infann sig varken på fredagen eller lördagen blev jag förvånad.

I måndags gav jag mig ut på min blivande (?) traditionella sprintsträcka på 4.4 km. Det var bara tredje gången jag sprang rundan, men jag tyckte jag hade bra fart hela vägen och de 21.09 min som jag sprang i mål på var pers med 40 sek.

Som ni märker är jag en statistiknörd även när det gäller mitt springande.

Måndag blev tisdag och fortfarande kände jag inte av någon träningsvärk, trots urladdningen dagen innan.

Idag kom den så äntligen! Men det krävdes ett nytt träningspass, den här gången på 7.8 km.

Inledningen på rundan är samma som 4.4 km-rundan och jämfört med måndagens pass så inledde jag ganska långsamt. Trots det låg jag efter ungefär halva sträckan 1½ under tidigare pers. (Detta ska dock tas med en nypa salt eftersom jag bara tagit mellantid under den här rundan vid ett tidigare tillfälle.)

Trots att jag inte tyckte att jag hållit särskilt hög fart började jag snart bli ganska trött och tappade under tio minuters löpning nästan en minut av mitt försprång mot perset. Men eftersom jag då bara hade lite drygt tio minuter hem så bestämde jag mig för att försöka hålla bra fart mellan två mellantider för att se om jag återigen skulle lyckas dra ifrån eller åtminstone inte tappa för mycket fart.

Det gick bra. Tiden mellan mellantiderna var 4.00 min mot 4.10 vid rekordpasseringen. Sen gav jag järnet sista sju minuterna hem och kom under trekvart med fyra sekunder.

Rekordnoteringen på min 7.8 km-runda blev alltså 44.56 min.

Och nu, en timme efter hemkomsten känner jag träningsvärk i mina vader! Tjiho! :)

Ingen ursvik imorgon

Har provat på att springa efter jobbet tvådagar nu och det är alltför varmt för min smak. Jag hoppar därför över Ursvik imorgon, istället blir det en runda runt k-holmen lite senare när det svalnat lite. Är jag den enda som känner av värmen??

måndag, juli 04, 2005

tips om löprundor

Jag vet att några av er redan känner till löpning.se men jag tänkte ändå puffa lite för den. Jag har nu lagt in mina tre senaste långpass och fått reda på hur långt det blev, när jag springer går jag ju endast efter tid.

Igår var jag ute på en tretimmarsvända som visade sig vara 21.37 km, förra veckan sprang jag 2.5 timmar vilket blev 19.02 km. Siffrorna får man väl ta med en nypa salt, det är ju svårt att få exakt det man sprungit eftersom inte alla cykelbanor och stigar är med.

Om ni vill leta efter mina rundor så sök på "robinsonsteff" som är mitt användarnamn :-)

lördag, juli 02, 2005

Hela Världen

Ibland känns cybervärlden så liten och intim så att man tror att alla människor även geografiskt finns nära. Skön känsla, men det gör att jag ibland skriver som om alla läsare och skribenter skulle bo i Stockholm, och svänger mig med lokala ortsnamn som om de vore allmänt kända i hela världen. Som gammal Borås-grabb borde jag veta bättre.

En av fördelarna med en virtuell idrottsklubb är just att vi kan stötta och inspirera varandra oberoende av tid och rum. Det är bara att hoppas att fler sluter till från alla landsändar och även utanför landets gränser. Och jag ska försöka vidga mitt eget geografiska perspektiv i fortsättningen.

Några av oss har pratat lite löst om att springa Hässelby-loppet i västra Stockholm i oktober. Det sägs att det är en snabb bana som ger goda tider på milen. Jag har inte bestämt mig ännu och inte heller detaljplanerat oktober så vi får se. Men eftersom jag bor på lätt gångvägs avstånd från starten, skulle en idé kunna vara att använda mitt hem som bas för dusch och omklädnad (och kanske bostad för inresande medlemmar...), och sedan avsluta med en liten middag. Se det som en lös idé än så länge, men fundera på saken!