måndag, juli 11, 2005

Vätskeparadoxen

Det var varmt på Lidingörundan i helgen. Hade nog för lite vätska med. Då började jag fundera på alla råd om sportdryck vs. vanligt vatten. Det brukar ju sägas att man ska prova med sportdryck innan man springer ett lopp för att se om magen tål det. Annars går det lika bra med vanligt vatten. (Senast Kjell-Erik Ståhl i samband med Stockholm Marathon.)

Det är det här som jag inte förstår. Om det går lika bra med vanligt vatten, varför finns då sportdryck? Och all energi som man trycker i sig med energidrycken, visst måste den ge en extra kick när man springer?

Själv blandar jag ihop vatten med dextrosol och lite salt, en hyfsat billig energidryck.

2 Comments:

Blogger Jesper said...

Det ska nog tolkas som att om det INTE funkar med sportdryck så är det bättre med vatten än att inte dricka alls. Jag märker skillnad om jag dricker sportdrycke eller vatten, framför allt på långpassen. Oftas blir det samma blandning som din, dock med lite saft tillsatt för att ge lite bättre smak...

5:34 em  
Blogger BGAN said...

Tack för kommentarerna!

7:09 em  

Skicka en kommentar

<< Home