tisdag, oktober 24, 2006

Operation Poseidon - Tidtabell


Veckans första träningspass: 10km. Jag experimenterar också med en tidtabell. Den ser lite komplex ut men bil inte rädda.



Idén bakom tabellen är att man för att kunna springa t.ex. 10 km på 60 minuter behöver man kunna springa en kortare distans t.ex. 5 km på lägre kilometertid. Varje färg representerar en kilometertid som man finner under den stora tabellen. Jag har utgått från att jag behöver ha en kilometer tid på ca 6:10 för att klara av mitt mål på halvmaran och 6:30 för att klara målet fram till jul. Sedan har jag utgått ifrån den faktiska tiden som jag hade på 20km i förrra veckan. Och sedan har jag extrapolerat.

Idag körde jag 10 km på 1:04:06 men passade på att mäta tiden vid 5km och 8km. Sedan bockade jag av de tider jag klarat av i diagrammet.



Att jag kunde klara av så många tider i ett svep visar att tabellen inte är riktigt kalibrerad. Men jag fortsätter med den ett tag till i alla fall. Känner jag att det fungerar kanske jag till äventyrs kalibrerar tabellen. Annars kommer den att hamna på minnenas bakgård.