tisdag, oktober 10, 2006

Operation Poseidon - på resa


Denna vecka befinner jag mig på ett ställe där man inte kan jogga på gatorna. Jag bedömer risken till 70% att du blir skadad om du försöker, åtminstonde på kvällen. Dessa procent fördelar sig enligt:

Trampa snett/falla i grop 45%
Påkörd av motorcykel: 40%
Påkörd av bil 10%
Bryta benet under en cykeltaxi 3%
Springa på en ko 2%

Alltså blev det rullband efter att först ha fått köpa shorts som jag givetvis glömt i hemmet. Körde 5km utan lutning på undermåliga 32 minuter. Långt, låååångt ifrån något som liknar form. Dessto viktigare att inte ge upp. Sedan lättare cirkelträning med vikter för att avsluta passet med 1 km intervall på bandet. Fick upp lite speed i alla fall.

Tanken med denna vecka är att försöka få upp tempot på kortare distanser och köra lite allmän gym-träning för att sedan väl hemkommen börja med mer planerad träning.

Det viktiga är att skala bort alla ursäkter för att inte träna. Det liv som jag och många andra lever är ryckigt och fullt med måsten. Många gånger går det inte att följa planen. Då gäller det att improvisera, prioritera och ta de chanser som ges. Denna gång hade de saknade shortsen kunnat bli en utmärkt anledning för att inte träna.