onsdag, oktober 04, 2006

Operation Poseidon - bakslag?

Tanken bakom Operation Poseidon bygger på ett samlat grepp om kritiska faktorer för välbefinnande.

I början kommer det att handla en del om själva viktminskningen, men fokus kommer så småningom att förskjutas mot träning och mental hälsa.

Så därför var tanken med gårdagen att det skulle handla om

Man kan laborera med olika dieter (och det kommer vi nog att göra) men är man tjock är det bara att inse att man äter för mycket. Själv är jag lagd åt att små- (och stor-) äta när jag är lite stressad. På jobbet blir det massor av extra skorpor, jordnötter och annat som man kan komma åt i kontorsmiljö. Och jätteportioner till lunch. Hemma, lite choklad, chips, lite extra mycket bröd, alltid en extra portion vid middagen.

Steg 1 för mig är utan tvekan att äta mindre. Så därför tackade jag givetvis nej när en gammal kompis på besök från Mexico ville ut och käka middag, och jag nobbade också födelsedagstårtan (grattis to self) i morse. Not!

Den som nobbar en gammal kompis är en pajas. Så vi åkte till restaurangen Koh Phangan på Södermalm i Stockholm och avnöjt en härlig måltid med thailändsk mat nedsköljt av några pilsner.

Det mentala välbefinnandet är lika viktigt som det fysiska. Och som en zen-buddist skulle sagt: När du tränar, träna! När du äter, ät! Dvs. gör det du ska så bra som möjligt. Så vi hade en mycket trevlig kväll. Projektplanen kanske försköts en eller annan dag, men det var det värt. Unna dig att njuta då och då. Och i sinom tid kommer vi att ägna timmar i löparspåret. I regn och rusk.

Till slut blev det också lite motion på nattkröken då jag gick 15-20 minuter i rask takt från tunnelbanan.

I dag blev det som sagt tårta och frun bjuder på en god middag. Men i morgon fortsätter vi...