måndag, oktober 23, 2006

Operation Poseidon - kosten


Av mina två mål (82 kg / Gbg-varvet under 2:10) så är löparmålet det prioriterade, så posterna handlar mest om motion. Jag började dock på en lista på kostförändringar som jag gjort...

* K Special -> All Bran (grövsta sorten)
* med sylt -> utan sylt
* vitt bröd -> grovt bröd
* kött -> fisk (lite oftare)
* chips -> jordnötter
* kakor, godis -> bara till helgen

… men den blev inte så lång. Vad jag gjort än så länge är bara att minska lite på allt, både på fett och på kolhydrater. Kanske lite extra grönsaker till lunchen. Så länge jag ser resultat kommer jag att fortsätta på den linjen. (Till saken hör att jag redan använder lättmjölk och inte dricker så mycket alkohol.)

Jag tror att en frisk människa mår bra av en varierad, och framför allt balanserad diet. Och på högsta nivån är det rent fysikaliskt så att din viktökning beror på skillnaden mellan tillsatt energi och förbrukad energi. Svårare än så är det inte.

Sedan kan man finna metoder som hjälper en att hitta rätt och kanske skapa en mer optimal förbränning samtidigt som suget efter mer föda minskar. Det intressanta med GI-kosten är framförallt dess beskrivning av det kraftiga insulinsvaret på snabba kolhydrater. Högt raffinerat socker är inget naturligt i tillvaron och innehåller mycket energi samt ger en snabb höjning av insulinnivåerna, vilket i sin tur leder till sänkta blodsockervärden och nytt sug efter socker. Insulinet dämpar också fettförbränningen.

Så att titta på innehållsdeklarationen och välja bort produkter med höga halter av socker är en god början.

Sammanfattning av min nuvarande metod:

1. Äta lite mindre (och röra mig betydligt mer)
2. Mer grönsaker
3. Mindre socker
4. Mer fisk

Om detta inte räcker får jag ta till bryskare metoder...