lördag, oktober 07, 2006

Operation Poseidon - mät, mät mät!

Följande har hänt:

5. Action: Ät mindre
4. Fundera lite på varför
3. Skapa ett projekt med namn
2. Se till helheten
1. Skapa ett mål

Jag har tagit några steg. Men det känns som om jag inte riktigt är igång, framför allt på träningssidan. En kvardröjande förkylning och en hel del privat- och jobbaktiviteter har satt sina spår, men det är ju just därför jag behöver strukturera mig bättre. Prioritera, gilla läget, kör på!

Jag vet vad som saknas! Mätningar!

Jag vet, jag är en graf-freak. Men jag tror att det är en hjälp för alla. Då visualiserar man framsteg och blir mer motiverad. Och man ser om metoden man använder är den riktiga.

Jag börjar med att mäta vikt och antal löpta kilometer per vecka. Vägning sker en gång i slutet på varje vecka, om möjligt under samma förhållanden varje gång. Jag har inte satt mål på löpningen än, men det kommer.

Klicka på bilden för nästa graf!



Jag kommer att lägga till en eller två grafer så småningom.

Som synes har jag en ganska stor viktminskning från första veckan. Eftersom jag inte kört så hårt så tror jag att det beror på att jag har minskat lite på ätandet, och därmed har mindre mat och vätska i kroppen. Alltså, jag har inte tappat nämnvärt i fett. Tyvärrr, men det är en rolig effekt i början på alla kurer.

PS. Jag har använt gratisprogrammet Open Office för att framställa grafer och bildspel.