måndag, oktober 02, 2006

Operation Poseidon - inledning

I mitt förra inlägg kunde ni se min vision. Hur förverkligar man en vision?

1. Skapa ett mål
Ett mål ska vara realistiskt, men samtidigt inspirerande. Det måste vara begränsat i tiden, helst mätbart och bör lämpligen delas upp i mindre steg.

2. Se till helheten
Se utanför boxen. T.ex: vill du springa hundra meter rekordfort, kanske det hjälper att din familj förstår och stöttar dina ansträngningar. Ett biobesök i rätt tid med rätt personer kan alltså bli ett viktigt verktyg för dig.

Och glöm inte själen! En person som lider av svår eller långvarig stress drabbas av rent fysiologiska förändringar. Det räcker med att förstå detta för att inse hur viktigt det psykiska välbefinnandet är .

3. Hitta på ett projektnamn
Detta tips hittar ni exklusivt på Blogg IF! Ett projektnamn hjälper dig att samla ihop ett antal olika aktiviteter och känslor som hjälper dig att nå ditt mål.

Så här ser det ut för mig:

1. Väga 82 kilo och springa Göteborgsvarvet under 2:10 den 17 maj 2007 (se visionen nedan). Delmål är att väga 84 vid årsskiftet och kunna springa 20 km under 2:10 innan nyår. Realistiskt? Har gått ner mer på kortare tid förrut. Och sprungit Gbgvarvet på 2:15. Så det är realistiskt men med viss stretch.
2. Projektet består av motion, kost och psykiskt välbefinnande. Mer detaljer kommer under resans gång.
3. Projektet heter Operation Poseidon. Namnet kommer från statyn som man rundar längst upp på Avenyn i slutet på Göteborgsvarvet.

Idag tog jag dom första stapplande stegen. Efter några veckors förkylning körde jag en lättjogg på 20 minuter. Operation Poseidon har startat!

Häng mé!