måndag, juni 26, 2006

Årsplanering

Nu har jag suttit och njutit i trädgården med en 2,8 och mått ganska bra. Idag körde jag nämnligen första träningspasset inför Stockholm Marathon - 2007! Det var väl snarast en sorts rehabträning, men jag ska inte trötta er med att lista upp mina skavanker.

Jag har tidigare nämnt att jag skulle bestämma mig för framtida motionsloppsäventyr efter Sthlm Marathon. Jag hade ju också någon ide om att resa runt till de stora loppen i t.ex. Berlin och London som en semester-kombo, men har insett att jag måste vara betydligt mer tränad än jag är nu för att det ska vara roligt.

Trots att det gick trögt i Sthlm Marathon tog jag några snabba beslut och redan två dagar efter loppet anmälde jag mig till följande lopp, som också är min årsplanering:

St Eriksloppet i Stockholm, halvmara

Första gången, målet är att komma en bit under 2:15 (alltså bättre än min bästa tid på Gbgvarvet). Annars mest tänkt som ett kvalitetspass inför

Lidingöloppet 30km terräng

Kunde inte låta bli. Dels är tiden från förra året rent av skamlig, och dels kommer svågern upp från Gbg, så det blir kul att i alla fall åka dit och hem tillsammans. Han lär slå mig med 30-40 minuter. Så är också stämningen runt Lidingöloppet toppen, riktigt trevligt arrangemang, men god uppslutning från dom boende. Målet är att slå förra årets tid som var 3:57.

Första loppet år 2007 blir

Göteborgsvarvet, halvmara

Trevligt lopp som börjar bli tradition i familjen, med många deltagare och trevlig middag hos syrran efteråt. Tredje gången för mig, och själva symbolen för mitt nya motionsloppsliv! Målet är att bättra årets tid, gärna under 2:10. (En vacker dag ska jag under 2 timmar!)

Och så förstås

Stockholm Marathon

Kan bara inte lämna den efter årets halvfiasko. Måste kunna komma ner runt 5:15 - 5:20. Och inte promenera halva loppet som i år.

Så ser det ut. Nu gäller det att komma ut och köra mycket terrängträning för att inte klappa ihop på Lidingö i år igen!

2 Comments:

Blogger Mikael said...

Ser bra ut Bosse.

Själv anmälde jag mig till Lidingöloppet i går kväll (de höjer priset i morgon).

Dessutom har jag anmält mig till Midnattsloppet. Far får en start där i sextioårspresent med ett halvårs förvarning. Han tog det som en värdig utmaning och har börjat träningen, så nu gäller det för min del gäller att vara ett gott föredöme och inte slarva för mycket med den egna träningen.

Långpassen på söndagar sitter som en stabil vana, men fartträningen är svårt eftersatt.

Kanske blir det ett försök att hyfsa tiden på St Eriksloppet, har inte sprungit det på ett par år, men det blir ett senare beslut. Annars är ju Lidingöloppets testlopp dagen efter ett bra tips.

3:50 em  
Blogger BGAN said...

Kul, Mikael, då syns vi kanske på Lidingö eller t.o.m. på St E.

11:59 em  

Skicka en kommentar

<< Home