torsdag, januari 05, 2006

2006 - Delmål 1

Min första aktivitet för 2006 är att lära mig att springa - långsamt.

I början på december 2005 vägde jag ungefär 10 kilo för mycket. En lyckad investering inför Sthlm Marathon borde vara att komma ner i rätt matchvikt. Efter att ha läst Jonas Coltings bok "Jag vill ju bara se bra ut naken" har jag förstått att jag springer med alldeles för hög puls för en effektiv fettförbränning.

Tidigare har jag haft en medelpuls på ca 150 när jag sprungit. Enligt Coltings formel borde jag inte ligga högre än 135 för att förbränna fett, och han säger också att för en motionär är det den ideala nivån för konditionsträning.

Igår sprang jag 10km enligt denna princip, och det gick riktigt långsamt vill jag lova. Samtidigt fungerar den ju riktigt bra när det är kallt ute och man vill slippa att bli andfådd, och underlaget är för halt för att trycka ifrån ordentligt i steget.

Målet är att väga 81-82 kg i början på mars. Ganska långa men långsamma löp-pass, kombinerat med motionscykel och styrketräning. Därefter läggs en ny strategi upp för Gbgvarvet och Sthlm Marathon.

Colting använder begreppet MAF (maximal aerob förbränning) som enligt honom uppnås vid pulsen 180 - din ålder, justerat med -10 till +10 beroende på hur vältränad du är (-10 inte alls, +10 mycket vältränad och allt där mittemellan).

(Taget från minnet, vill du veta mer exakt så läs hans bok "Jag vill ju bara se bra ut naken".)

4 Comments:

Blogger steffanie said...

Det här låter intressant! Jag kanske också springer för snabbt egentligen? Jag behöver ju också minska 10 kilo egentligen. Du rekomenderar boken?

10:47 fm  
Blogger Jesper said...

Att springa är en kosnt som även behövs för att fixa sm. Långa (+2,5h)pass kräver ju att man kan hålla ett lågt tempo...
Även jag ska ge mig på några långsamma pass nu i vinter/ vår.

12:09 em  
Blogger steffanie said...

Nu har jag köpt boken! Den verkar definitivt användbar!

10:21 fm  
Anonymous Anonym said...

What a great site, how do you build such a cool site, its excellent.
»

8:30 fm  

Skicka en kommentar

<< Home