söndag, juni 12, 2005

Långpass i skogen


Jag gillar inte Lidingöloppet. Eller så gillar Lidingöloppet inte mig.

Tanken var att springa de första 20km på Lidingöloppet. Jag ställde bilen vid Grönsta, där målet ligger och där man även nuddar vid banan ungefär vid 10km kvar. Tordde det skulle ta en 20 minuter att gå till starten, men p.g.a. dålig memorering av kartan tog det nästan 55 minuter att komma fram.

Väl framme blev jag dyngsur på åkrarna och skosnöret strulade. Samt att jag sprang fel igen! (Förra veckan körde jag sista milen och irrade runt helt bortkommen med immade glasögon i regnet.) Jag lyckade gena mellan andra och tredje kilometern vilket är tråkigt för plötsligt blir ju alla tidsangivelser felaktiga och ointresanta.

Jag kanske har problem med min visuella och spatiala orientering, men jag tycker nog att dom kunde märka upp leden lite bättre. Ofta kommer man till y-grenar och får förgäves spana efter den lilla fyrkanten.
Till slut blev det ju i alla fall ett långpass även om jag gick långa bitar. Och lärdomen blir att det är stor skillnad på gatlopp och terränglopp. Måste köra mycket i skogen nu för att nå mitt mål. Och vitsen med att ha mål är väl att man ska få anstränga sig för att uppnå dom.


Betyg på träningspasset: 3 (av 5 möjliga).

6 Comments:

Blogger Jesper said...

Härligt med långpass! Hur långt blev det efter alla vedermödor?
Är själv sugen på att ta mig ut och prova banan någon gång i sommar, fast det får nog bli först efter lite mer terängträning.

Även jag körde ett långpass men av gammal vana postade jag det hos mig själv. Kommer inte att hända fler gånger... ;-)

3:40 em  
Blogger BGAN said...

Totalt blev det nog mellan 19 och 20 kilometer, gångmarschen från bilen inte inräknad.

7:14 fm  
Blogger Jesper said...

20 km i teränglådan måste kännas ganska bra. Så långt har jag aldrig sprungit i skogen... men snart nog ska jag också ge mig på det!

7:51 fm  
Blogger steffanie said...

Kan vi inte försöka ta oss ut gemensamt Ursvik nån dag och springa? Där finns ju en 15 kilometers tuff terrängbana och även om alla springer i olika tempo kan man ju träffas efteråt och fika och snacka lite.

Info om faciliteterna finns här:
http://www.sundbyberg.se/kulturfritid/fritidochforeningar/idrottsanlaggningar/ursviksmotionsgard.4.1af33d6f5bc512c717fff21978.html

10:29 em  
Blogger steffanie said...

Hoppla, där kom visst inte hela länken med men sök bara på Ursvik motionsgård på Google så hittar ni sidan.

10:30 em  
Blogger BGAN said...

Utmärkt idé! Jag lyfter den till "inläggsnivå" så att den inte försvinner.

7:31 fm  

Skicka en kommentar

<< Home