fredag, juni 09, 2006

Presentation

Jag är sedan någon dag tillbaka en ny medlem här i Bloggosfären IF. Det är kul att vara med här och jag är glad över att få vara med.

Jag tänkte att jag kanske skulle ta och skriva några rader om mig och kanske också lite om min löpning. Jag heter Anders, bor i Borås och är strax över 40 år gammal. Till vardags så pluggar jag på Högskolenivå, läser en hel del programmering. Bland alla de fritidsintressen jag har så återfinns löpningen.

Jag var en gång i tiden verkligen inne på det där med löpning. När jag var en så där 18-23 år gammal ungefär så tränade jag stenhårt och jag tävlade en del också. Tävlingarna bestod mest av lopp runt milen men det blev även en del längre, bland annat några halvmaratonlopp.

Ett krånglande knä satte sedan stopp för all träning. Trist att inte få springa tyckte jag då, men det fanns faktiskt en stor positiv sak med det trasiga knäet. Jag hade i flera år försökt att få slippa att göra lumpen. Bland annat hade jag sökt vapenfritjänst vid ett par tillfällen men alltid fått avslag. Nu med mitt krånglande knä så såg jag en chans till att få slippa undan, så jag pratade med min läkare på Borås Lasarett och han förstod vad jag menade och skulle skriva ett intyg åt mig. Några dagar senare så kom det ett intyg med posten och där stod det att jag mer eller mindre var helt handikappad. Enligt läkaren fick jag inte stå still allt för länge, inte gå några längre sträckor och definitivt inte bära någon tyngre packAning. Ett par månader senare så kom frisedeln i ett rekommenderat brev.

Men trots detta så var det trist att inte få springa. Cirka 10 år efter så tänkte jag att jag skulle försöka komma igång igen. Jag sprang några gånger och det gick väl rätt bra, men efter ett tag så tröttnade jag och det blev inte mycket med det.

För två år sedan så kom längtan tillbaka igen. Jag provade först och springa några gånger och insåg att det var så kul som jag mindes. Jag köpte in ett par bra skor och började träna riktigt flitigt under 2004. Nu i efterhand så har jag insett att jag troligen tränade allt för dåligt, i alla fall stundtals. Nöjde mig med att springa ett eller max två varv runt sjön som jag mer eller mindre har utanför huset jag bor i. Ett varv där är 1800 meter. Det blev inte mycket till träning med andra ord, hann knappt få upp flåset i kroppen innan jag var klar. Framåt senhösten (november har jag för mig) så började kroppen säga ifrån igen, dels knäet igen men även en hälsena krånglade.

Under 2005 så blev det inte många träningspass, intresset fanns där inte. Meningen var faktiskt att jag skulle fortsätta med 2004 års träning under 2005 och sedan ställa upp i Göteborgsvarvet under 2005. Så blev det inte, dock så lyckades jag flytta min anmälan från 2005 till 2006 och hade siktet inställd på årets lopp. Ställde inte upp i år heller, kom igång med träningen alldeles för sent och hade inte fått upp den nivå i kroppen som jag tror behövs för att ta sig varvet runt på en hyfsad tid.

Nu tränar jag dock flitigt och regelbundet samt målinriktat. Men trots det så tror jag inte att jag kommer att tävla något i framtiden. Att ställa upp i en tävling tilltalar mig inte längre. Jag nöjer mig med att tävla mot mig själv, att hela tiden förbättra min träning och uppnå bättre och bättre resultat.

Som det är nu så blir det fyra pass i veckan på ungefär 5000 kilometer åt gången. Jag kommer inom kort att försöka ta ett längre pass i veckan samt att jag skall också komma igång med att träna lite intervallträning. Det är något som jag verkligen tycker är tråkigt och trist men säkerligen väldigt nyttigt. Jag hoppas i alla fall att det kommer att ge några positiva resultat.

På återseende.

3 Comments:

Blogger BGAN said...

Välkommen in i klubben, Anders. Mycket trevlig presentation. Hoppas du skriver då och då.

Vet du om Brämhultsloppet finns kvar? 15km terräng vid Ymer. Har letat på nätet med loppet kanske har bytt namn (fått en sponsor, hehe).

8:17 em  
Anonymous Anders said...

Tackar tackar...

Jag tror inte loppet finns kvar faktiskt. Har inte hört något om det på många år.

Så vitt jag vet så finns det bara en tävling kvar här i Borås nu och det är "Grabbataget/Tösarenet".

Alla andra gamla tävlingar är borta. Men ser jag något om Brämhultsloppet så säger jag till.

1:18 em  
Blogger steffanie said...

Välkommen till Blogg IF!

9:01 fm  

Skicka en kommentar

<< Home